torsdag den 31. oktober 2019

Reign


De gode og dårlige kostumer

Jeg har tideligere anmeldt (og kritiseret) Mary Queen Of Scots filmen fra 2018. 
I år 2013-17 udkom der en tv-serie kaldet Reign, også om Maria Stuart. 
Den følger begivenhederne i Maria Stuart's liv. Fra hendes ægteskab til Francis ll, hendes tid som dronning af Frankrig, som enke, og tilbage til Skotland for at tage sin trone tilbage. 

I serien er der også inkluderet en del fiktive karakterer, som har deres små sideløbende fortællinger, men det vil jeg uddybe en anden gang.

Kostumerne i serien er sådan set flotte nok, de er bare meget frit fortolket, i forhold til hvad der var på mode i Frankrig/Skotland/England omkring årene 1550-1570.

Jeg vil herunder sammenligne de kvindelige karakterers kostumer,
med malerier og trends fra 1550-1570. 


Typisk påklædning for en europæisk adelig kvinde:


Billedresultat for 1550 french noble lady    Billedresultat for 1570 french noble lady

Som man kan se på billederne, har de håret opsat og ofte dækket til. 
Ærmerne var brede og tunge, og maven var spændt ind, næsten som et bræt. 
Kjolerne havde ofte en høj krave, og var dekoreret med perler og smykker. 



De "dårlige" kostumer


Denne har kjoles udskæring/ kavalergang, irriterer mig lidt, fordi den er gennemsigtig, 
og minder mig om noget en Kardashian ville gå med, eller en gæst til MET Gala. 
 Længden på kjolen, og skørtets bredde, ser alt for afslappet og let ud, og er alt for enkel. 
Håret er faktisk det eneste der rammer tæt på noget fra denne periode, selvom det burde være tildækket.

Jeg har aldrig set en dronning af noget land, på noget tidspunkt, gå i noget lignende. 

Billedresultat for mary stuart adelaide kane dress
Denne kjole minder mig om noget en dronning eller adelig kvinde, ville gå i idag, 
eller noget fra en gallafest. Det lange røde stof er alt for afslappet, og den sølvagtige overdel burde være samme farve og ikke gennemsigtig. Jeg kan kun give point for at hendes hår er tildækket, selvom det kun er delvist. 
Resten er bare et langt og stort rod. 

Vhb Hvor skal jeg begynde?... 
Snørre/lukning/løsning eller det der ligner skal aldrig være foran, kun bagpå og så lidt synlig som muligt. Serien ønsker at fremstille Maria (Adelaide Kane) som en trendy "krigerprinsesse" og hår ofte stylet hende med løst eller rodet hår, og det er fint nok, hvis det er fordi hun lige har været udendørs eller i bad, men til hverdag og blandt folk bør håret (som jeg har nævnt før) være sat op og tildækket på en eller anden måde. 
Skørtet er udemærket, hvis bare overdelen havde være i samme farver og mønster. 

OG FÅ SÅ DÆKKET DE SKULDRE TIL! DU BOR I ET KOLDT MIDDELALDER SLOT, 
I ET LAND FYLDT MED BAKTERIER OG PEST! 

Billedresultat for reign claude dress
Første gang jeg så denne her kjole tænkte jeg "Diamond's are a girls best friend", hvilket er en mærkelig reference, når serien er sat i renæssance-tiden. Farven og kjolen overordnet minder mig om en "prom dress", og ikke noget en prinsesse af Frankrig ville gå i. Håret er cirka 200 år for tidligt. Det eneste positive her er smykkerne, hvilket siger meget om det samlede look...

Billedresultat for reign claude valois dress
Denne badedragt-korset-overdel stresser min stress, fordi den er ærmeløs, farverne ikke matcher og den mere ligner noget man burde have indenunder. Nederdelens "tern" og stof minder mig lidt om ternene på en dynejakke jeg engang har haft. At overdel og underdel ikke matcher hverken i farver eller mønster, gør det heller ikke bedre. Håret er virkelig frit fortolket, og selvom denne karakter er meget vild og promiskuøs, tror jeg ikke at nogen kvinde i denne periode ville sætte sit hår på denne måde, hverken før eller efter renæssancen. 



De "gode" kostumer


Billedresultat for reign mary stuart dress black
Nu begynder det at ligne noget. Brystet og maven er lige som et bræt og taljen er meget lille. 
Kavalergangen er perfekt firkantet og skulderene har lidt fylde, uden at overdrive. 
 Taljen er smal uden at se ukomfortabel ud.

Denne her kjole er en af mine favoritter. Ærmerne og overdelen er spot on.
Skørtet er dog lidt specielt med det der fluff,  men ellers fungerer det meget godt.
 Thumbs up. 

Relateret billede
Der er vist ingen tvivl om at dette er Elizabeth Tudor. Gudkraven og detaljerne er virkelig gennemtænkte.
Denne slags kjole kaldes en farthingale og var meget trendy i 1500 tallet. 

Kjolens tekstur og farve er perfekt til en dronning af England. Ærmerne har lidt puf, som sidder godt, og fylder ikke for meget, hvilket er meget traditionelt, for denne tid. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv