fredag den 17. januar 2020

Top 5 Fredag


Grønne Kjoler

Nu hvor solen er begyndt at skinne lidt, og græsset er blevet lidt grønnere, har jeg valgt at rangere kjoler i alle grønne toner, fra mos-farvet til mintgrøn og alt imellem. 


5. Outlander 
Relateret billede
Caitriona Balfe som tidsrejseren Claire Beauchamp.

Denne serie har flere gange skuffet mig med deres kostumer, men denne kjole er lige i øjet. 
Den har en typisk form for en kjole i midten af 1700 tallet. Farverne minder mig lidt om en påfugl, og mønsteret er også lidt derhen af. Ærmerne kunne dog godt have lidt længere og bredere flæser. 



4. Medici: Masters of Florence

Billedresultat for medici masters of florence green dress
Anabel Scholey som Contessina De Bardi. 

Denne kjole er en meget basic renæssance kjole. Jeg kan godt lide den fordi den er så enkel og ikke ser stram og bunden ud som mange andre renæssance kjoler, som jeg før har beskrevet. Nogle vil måske sige at broderiet i kanten er lidt for "vikinge-agtige", men jeg synes nu det passer godt ind her, da resten af kjolen som sagt er meget diskret. 



3. The other Boleyn girl

Relateret billede
Natalie Portman som Anne Boleyn. 

Det første man bemærker ved denne kjole er helt sikkert den firkantede overdel, som næsten ligner et bræt. Denne type kjole understøttes af en "farthingale", som er en slags konstruktion der holder kjolens bred og fyldig. Jeg vil sige at denne kjoles farve beskrives som smaragdgrøn.



2. Farewell My Queen

Billedresultat for period drama green dress
Virginie Ledoyen som Duchesse de Polignac.

I en af filmens scener, diskutere hertuginden og dronning Marie Antoinette, om denne her kjole er jade grøn, baby-krokodille grøn eller jalousi-grøn, Jeg synes dog den er mere lime grøn. Kjolens type kaldes en "mantua" og dennes form er meget typisk for slutningen af 1700 tallet. Andre bloggere har påtalt at denne farve ikke var trendy i denne tid og at denne type farve ikke kunne laves, da den kræver en slags syre at producere den. 



1. The Scandalous Lady W

Billedresultat for period drama green dress
Natalie Dormer som Seymour Worsley. 

Jeg har altid haft et svagt punkt for pastelfarver. Jeg vil betegne denne farvetone som mint grøn, og denne farve sammensat med det lyserøde, gør mig lidt lækkersulten. 
Der er ikke en fejl at finde på denne kjole, og jeg finder detaljerne er meget smukke. 

Denne kjole er blevet genbrugt i andre film og serier, blandt andet Harlots: 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv