fredag den 13. marts 2020

Top 5 Fredag


Barok/Rokoko kjoler

Barokken varede fra 1600-1750 og blev derfor efterfulgt af rokokoen der varede fra 1750-1800. Det var en periode, hvor moden blev dikteret af det franske hof. Fra Louis XIV til Marie Antoinette. Da jeg først blev interesseret i historisk mode, faldt jeg helt bestemt for disse to stilarter, fordi de er så detaljerede og ekstravagante. Herunder kan du se forskellige tolkninger af kjoler fra disse perioder, både de helt overdrevne, men også de mere enkle og diskrete. 



5. Harlots

Eloise Smyth som Lucy Wells

Det jeg godt kan lide ved denne kjole er dens enkelhed. 
Den er tydeligvis ikke forbundet med overklassen, og er mere hverdagsagtig og praktisk.
Håret er jeg ikke så vild med, men da det skal fuldende den ellers så naturligt udseende kjole, går det an. 
Dem der kender mig ved også at jeg elsker alt der er pink...



4. The man in the iron mask

Billedresultat for the man in the iron mask movie dress
Anne Parillaud som dronning Anne

Det første jeg bemærker ved denne kjole, som jeg synes er ærgerlig, er hvor krøllet skørtet er.
Den har tydeligvis været håndteret eller opbevaret forkert, inden brug, hvilket er synd for det ellers flotte stof. Farven er til gengæld meget frisk og klar. 
Udskæringen og brystet er typisk for 1600 tallets Frankrig, i en tid hvor al mode og stil dikteres af denne karakters søn Louis XIV. 



3. Mademoiselle J

Cécile de France som Madame de La Pommeraye

Et perfekt sæt, til en gåtur i skoven.  
Striberne er som sådan lidt utraditionelle, men går an fordi de er så tynde og næsten usynlige. Den har nogle enkle linjer og ingen overdrevne detaljer, hvilket gør den meget behagelig for øjet. Jeg vil beskrive farven som "cookies and cream" fordi den er så lys og lækker. Det eneste jeg ikke kan lide ved det samlede look er parasollen, som tager lidt fokus fra kjolen. Ellers er det hele næsten  perfekt. 



2. Versailles

Billedresultat for versailles sophie
Maddison Jaizani som Sophie de Clermont

Denne kjole er som en laksefarvet drøm. 
Den er sød og feminim, uden at være barnlig. Det jeg bedst kan lide ved denne kjole er dens symmetri, hvilket er noget jeg holder meget af, fordi det er beroligende at se på. 
De hvide detaljer ved ærmerne og udskæringen, fuldender det hele og får det til at se meget "tjenestepige agtigt" ud, på en stilet måde. Det eneste jeg ikke er så vild med er hårpyntet, som ikke helt passer til resten, hverken farve eller form mæssigt. 



1. Marie Antoinette

Billedresultat for marie antoinette movie du barry
Asia Argento som Madame Du Barry

Denne blå farve er meget royal og stilfuld, og skiller sig meget ud fra mængden på Versailles, hvor de andre mest går med lyse og enkle farver. 
Jeg har en svaghed for alt der er over-the-top, så derfor er jeg vild med hatten. 
Jeg synes denne kjoles detaljer og sammensætning med hat og smykker, er ekstravagant på den rigtige måde. 

Denne karakter er altid iført, vovede farver og smykker, og blev derfor hurtigt min stilinspiration, inden for rokoko og også victoriansk mode. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv