fredag den 24. april 2020

Top 5


Orange Kjoler

Nu hvor solen endelig er kommet frem, og man kan nyde naturen og varmen, har jeg har samlet en masse kjoler fra forskellige film og serier, der har en varm og orange nuance. 

5. The Tudors 

The Tudors (2007-2010)
Gabrielle Anwar som Margaret Tudor 

Denne kjole er i forhold til tidsperioden, ikke særligt Tudor-agtig.

Ærmerne er jeg heller ikke vild med, og jeg forestiller mig at hun får kolde skuldre.
Det eneste de som sådan har ramt rigtigt er "overdelen" altså det man kalder en "stomacher", hvor den er helt flad som et bræt. 



4. Reign

The Top 30 Dresses Queen Mary Wore On The CW's "Reign" | Reign ... 
Adelaide Kane som Mary Stuart 

Et gennemgående tema i Reign er at kostumerne overordnet set ikke er historisk korrekte og er mere moderne. Trods den løse fortolkning på renæssancen, kan jeg godt lide denne kjole, fordi designeren tydeligvis har valgt komfort over mode. 
Skørtet ser let og luftigt ud, hvilket signalere at karakteren, bevæger sig meget udendørs. 

Ærmerne er som sådan meget godt skåret, men mønsteret er jeg ikke så vild med. 


3. The White Queen

golden coronation gown, the white queen, elizabeth woodville ...
Rebecca Ferguson som Elizabeth Woodville

Ifølge min research, havde Elizabeth Woodville ikke en guldkjole på til sin kroning, som hun har i denne serie, så er den historisk korrekt? nej. Den er dog stadig ganske flot og man kan se at der virkelig er kælet for detaljerne, især da jeg er sikker på at perlerne er håndsyet på. 



2. The Borgias 

Giulia Farnese - The Borgias "Lucrezia's Wedding" | Renaissance ... 
Lotte Veerbek som Giulia Farnese

Denne type kjole kaldes en Gamurra (jeg har før nævnt den i andre sammenhænge)
og er en typisk renæssance kjole. Taljen er meget høj og stram, mens skørtet ofte er bredt og langt. Det særlige ved disse kjoler er ofte detaljeringen og de små mønstre, 
som også er tydelige her. 

At hårnettet matcher i farven, er også et stort plus. 



1. Harlots

Pin on Harlots 
Jessica Brown-Findlay som Charlotte Wells

Denne type kjole er en forenklet udgave af en klassisk 1750-tals kjole. 
Den er ikke overpyntet i sig selv og har nogle enkle linjer, hvilket jeg til tider synes ser bedre ud end de overdrevne rokoko kjoler. 

Der er helt præcist at denne type kjole, lukkes foran og man ser ofte i film der foregår i rokoko'en at de har snøre bagpå, hvilket i mange tilfælde er forkert. 

Fordi den er så enkel, kommer smykkerne til sin ret, hvilket jeg synes er virkelig gennemtænkt. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv