fredag den 8. maj 2020

Top 5


Lilla kjoler 

Når jeg tænker på lilla, ser jeg mange ting jeg holder af:
Vindruer, blomster, blommer, sommerfugle og radisser. 
Jeg har derfor samlet fem forskellige lillae kjoler og dragter fra film og serier. 



5. The Spanish Princess

Stephanie Levi-John som Lina De Cardonnes

Der er ikke meget  jeg bryder mig om ved denne her kjole.
Først og fremmest skal de snøre foran, ikke være synlige, og i alt fald være bagpå. 
Det skinnende stof/mønster, får det til at ligne en "eventyr" kjole, det samme gør smykkerne. 



4. Belle

Belle' movie review | Belle movie, Period costumes, Movie costumes
Gugu Mbatha-Raw som Dido Belle Lindsay

Det her er en classic rokoko kjole, sandsynligvis en kjole kaldet mantua. 
Der er kælet for detaljerne, og man kan se at der er lagt meget tid i trimningen, (dvs. kanterne). 

Det eneste jeg ikke er så vild med i denne sammensætning, er hatten som jeg ikke synes rigtigt passer til. 



3. The White Queen

Elizabeth Woodville | Rebecca ferguson, Elizabeth woodville, White ...
Rebecca Ferguson som Elizabeth Woodville

Ofte ser man i serier der foregår i middelalderen at de har overdrevet kostumerne med guld og alt muligt stads, men på denne her karakter som i begyndelsen af serien er en almindelig borger, har de ramt meget rigtigt med denne type kjole. 

Den er så enkel og naturlig, og fremhæver taljen, uden at være alt for tætsiddende. 
Den naturlige støvede lilla farve, som næsten er grå passer godt ind i landsbylivet, især hvis den skulle blive snavset. 



2. Los Borgias 

FILMY KOSTIUMOWE: Los Borgia (2006)
Maria Valverde som Lucrezia Borgia

Denne kjole kaldes en Gamurra, og er en typisk italiens renæssance kjole, man genkender den ved at ærmerne er delt i to, og kan tages af og på efter behov. 

I andre Borgia-fortællinger, har de kvindelige karakterer en form for slør eller "hårnet" på og det synes jeg lidt mangler her. 

Stoffet er sandsynligvis fløjel, hvilket man ikke rigtig brugte på dette tidspunkt til tøj, men jeg synes fordi det er så mat, at det er meget passende her. 



1. Poldark

caroline burden | Tumblr
Gabriella Wilde som Caroline Enys 

Denne "ridedragt" type kjole kaldes en "redingote", og var meget trendy i begyndelsen af 1700-tallet. Denne her er tydeligvis designet til et mere formelt formål, end en egentlig ridetur, især den sarte pastelfarve afslører at hun nok ikke skal i skoven.

Jeg har et svagt punkt for store hatte og jeg er vild med at fjerene og dragten matcher. 

Håret score i øvrigt topkarakter :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv