torsdag den 30. juli 2020

Top 5 Fredag

 
Top 5 sko/støvler

Noget næsten alle piger elsker er sko, og jeg har selv flere par end jeg har plads til.
Jeg har derfor lavet denne her top 5 over sko fra historiske film og tv-serie,r som jeg ville ønske at jeg ejede. 


5. Marie Antoinette
 
treasure for your pleasure: marie antoinette — Manolo Blahnik ...
Disse sko blev båret af Kirsten Dunst som Marie Antoinette

Disse sko blev designet af Manolo Blahnik som også designede alle andre sko til denne film (men ikke kostumer) 

Jeg vil ikke påstå at de er særligt historisk korrekte, og at man tydeligvis har forsøgt at gøre dem mere moderne og fashionable, hvilket også er okay, da det er til Marie Antoinette.




4. Reign
 
Elizabeth's Jeffrey Campbell x Free People Joe Lace Up Boots ...
Rachel Skarsten som dronning Elizabeth 1. 

Disse støvler blev designet af Jeffrey Campbell.

En gennemgående trend i denne tv-serie er at bruge moderne designertøj, som ikke er historisk korrekt og mere glamourøst. De er dog ganske enkle og naturlige hvilket er et plus. Lynlåsen trækker dog ganske meget ned, og kunne godt undværes...



3. Harlots
 
ShoeWonk Shoe Blog — #ShoeHistory: Shoes gifted to Lucy Wells by ...
Disse sko blev båret af Eloise Smyth som Lucy Wells

Disse sko er designet af Edward Gibbon.

De her sko er meget tæt på en typisk damesko fra 1750'erne.
De buede hæle er for mig et kendetegn at de er fra denne tid.
Spændet er ofte som pynt og ikke noget der justere skoenes størrelse. 
Et lille minus, er den gule farve der er lidt unaturlig og uden for denne tid.



2. Poldark

Pin on Poldark
Aidan Turner som Ross Poldark

Disse støvler er designet af Marianne Agertoft.

De her sko er på ingen måde fornemme eller glamourøse, men praktisk og gennemsnitlige arbejder støvler i 1700-tallet. Der er ikke så meget pis her og jeg synes at disse typer støvler idag kan bruges af både mænd og kvinder. 



1. Versailles
 
Disse to par sko blev båret Alexander Vlahos som Philippe D'Orleans

Disse sko er designet af Madeline Fontaine.

Når jeg tænker op versailles og Louis XIV tænker jeg på røde hæle, og som man kan se på billedet har de her sko det ikke. Designeren har ramt helt rigtigt med alt andet. 
En almindelig arbejder i 1650 ville ikke kunne bruge de her sko til fysisk arbejde, men kunne måske være skomagere, og producere denne type sko til det franske hof.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv