torsdag den 9. juli 2020

Top 5 Fredag

Robe á la Francaise

Denne kjoles kaldes også en "sack-back gown", fordi den bagpå har en masse stof der næsten danner en pose eller et slæb. 

Denne type kjole var meget populær fra 1750-1790. 


robe à la française | Fashion History Timeline


An Embarrasing Proposal - Jean-Antoine Watteau | Endless Paintings
På dette maleri af den franske maler Jean-Antoine Watteau,
 kan man se en kjole med slæb og den fik også tilnavnet "Watteau Gown".




Herunder kan du se min top 5 over denne kjole i film og serier: 



5. Outlander
 
Image result for robe a la francaise outlander | Beauty dress ...
Caitriona Balfe 8 Inch x10 Inch Photograph Now You See Me ...
Catriona Balfe som Claire Fraiser

Jeg kan ikke lade være med at bemærke at slæbet ikke er forbundet med kjolen,
 og ikke er rigtigt "integreret" med figuren, hvilket er det store karaktertræk ved denne type kjole. At kjolen er så enkel og at farven og mønsteret blender så naturligt er et stort plus, og den behøver ikke noget slæb, men kunne sagtens være en mere simpel kjole. 



4. Marie Antoinette

Kirsten Dunst. Marie Antoinette. wedding dress.back. | Wedding ...
marie antoinette wedding attire | Movie wedding dresses, Marie ...
Kirsten Dunst som Marie Antoinette

Det første man bemærker her er "hofterne" der skabes af en pannier altså et "skelet" indenunder. Der er som sådan ikke noget galt denne kjoles design, men det jeg synes der trækker lidt ned er at den er så overpyntet, at det næsten ser rodet ud. Point for at håret i modsætning er så enkelt. 



3. Dangerous Liasons
 
 Dangerous Liaisons (1988)
Dangerous Liaisons
Glenn Close som Marquise de Merteuil
 
På det første billede ser denne kjole meget skinnede ud. Men på det nederste er den falmet, og jeg fristes til at tro at der er tale om filmtricks. Som man kan se på mange af mine tidligere opslag er jeg gad for lyserøde og laksefarvede ting, men på denne kjole ser det bare trist og kedeligt ud. En skam for formen og detaljeringen var ellers meget veludført. 



2. Lady J
 
Cécile De France som Madame De La Pommeraye

Denne kjole minder mig lidt om en kimono, især pga. den blomstrede kant. 
Jeg synes dens enkelhed og naturlige udseende passer godt til en spadseretur i naturen.
Der er ikke blevet pyntet med masser af sløjfer og dimser, men nogle enkle blonder på ærmerne, som jeg rigtig godt kan lide.



1. Doctor Who

THE GIRL IN THE FIREPLACE | Pocketmags.com 
Sophia Myles from the Doctor Who episode "The Girl in the ...
Sophia Myles som Madame De Pompadour

Et ord: Perler! 
Jeg elsker alt der er håndsyet fordi jeg ved hvor lang tid den slags tager, og perlernes jævnhed her indikerer at der er lagt meget arbejde i kjolen. Slæbet bagpå flyder sammen med resten af kjolen, som er en kunst i sigselv. Og så elsker jeg alt med glimmer og diamanter ;). 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv