tirsdag den 24. november 2020

Da Vinci's Dæmoner


En serie der fortjente så meget bedre


Denne anmeldelse indeholder enkelte spoilers for alle tre sæsoner


Denne serie er en af de mest inspirerende værker jeg har set i lang tid.

Den har alt; intriger, krig, sex, videnskab, kærlighed, æstetik og vores allesammens yndlings Leo D (nej ikke dicaprio).


Vi er i Italiens renæssance, nærmere betegnet Firenze. Republikken styres og hat været styret i mange år af flere generationer fra Medici familien.

Seriens nuværende overhoved i Firenze er Lorenzo Il Magnifico (yes han er magnificent) spillet af Elliot Cowan.


Men det vi alle sammen kommer for at se er Lonardo Da Vinci som ung. (og Mona Lisa men det vender vi tilbage til)

Tom Riley skinner som den kække, men karismatiske og fascinerende kunstner, der altid er to skridt foran.

Han flankeres af sine tre bedste venner; Nico, Zoroaster og Vanessa, tre karakterer der også udvikler sig for hans og deres egen skyld. 

Undervejs får Leo et forhold til Lorenzo's elskerinde Lucrezia Donatio (Laura Haddock), som ikke kun er meget smuk, men også meget snedig. 

Der opstår et trekantsdrama mellem dem. 


En hver god hovedperson har selvfølgelig fjender, denne gang i form af den mystiske og gådefulde Greve Girolamo Riario (Blake Ritson), der er den daværende paves nevø.

Men længere inde i serien, bliver de flere gange nød til at samarbejde.


Serien er opbygget på den måde, at vi kan se ind i Leo's sind og se de ideer og tegninger der opstår i hans hoved, Ideer der redder ham og Firenze utallige gange. 

Og ja der er også en reference til Mona Lisa of får måske en forklaring på maleriet, men jeg vil nødigt spoile for meget.


Kostumer:

Lucrezia Donati (Lorenzi Medici's elskerinde, Leo's flamme, og allierede)

Minus blomsterne og alt tyldet, er denne kjole faktisk ok. Men det bliver sgu for halloween agtigt. 

Mjaaa... denne her kjole er udemærket, de prøver at få det til at se lidt renæssance agtigt ud med alle snørerene og detaljerne, men det bliver lidt for pyntet. Den der "hoved-halskæde" gør tingene lidt for fantasy agtig. 

Little red riding hood, you sure are looking good, but not in 15th century Florenze!

Lucrezia er faldet i unåde, og ligner en slidt pirat og ikke en højtstående kvinde som hun ellers var i begyndelsen. Det ligner at hun har taget Leonards tøj på...


Clarice Orsini (Lorenzo Medici's kone og Firenzes moder)
Denne kjole minder mig virkelig meget om Belle fra skønheden og udyret. Den gør ikke rigtig noget for karakterens form. Og så har jeg mega meget lyst til at færdiggøre ærmet...

Denne serie har en tendens til at illustrere kvinders fald, ved at give dem gråt og brunt tøj på, som ikke er videre pænt. 

Hun ser ærlig talt ikke ud som om hun kan passe kjolen, og det får resten af kroppen til at se virkelig mærkelig ud.


Vanessa Moschella (Leo's nære ven og Giuliano Medici's elskerinde)
Denne karakter skal fremstå som en rigtig renæssance-sild, der er fri og løs på tråden, men egentlig er hendes dragter meget beskedne og velovervejede. Jeg er især vild med denne kjole fordi den er sådan lidt boheme-agtig uden at virke for moderne.

Jeg kan ikke helt finde ud af om det her en vest, en kjole eller en kappe...

Ud over kolde skuldre, synes jeg ikke denne kjole giver mig så meget...


Leonardo Da Vinci 
Ma boiii Leo har et stort udvalg af læderjakker, det er hvad der er at sige om hans stil.


Det eneste i hans stil der ændre sig i serien, er at hans hår bliver længere.


Girolamo Riario (Greve og pavens "søn", Leos fjende)
Greven har atid samme frisure, og utallige variationer af det samme tøj. Se selv de næste par billeder.
Altid noget sort og deprimerende, der passer til hans sjæl. 




Som sagt har han næsten altid den samme slags tøj på...


Laura Cereta (Pavens allierede og Girolamo's flamme)
En kvinde i rustning er normalt noget jeg sætter pris på, men denne gang ser det lidt for fantasy agtigt. Læderet og metallet komplimenterer ikke hinanden på nogen måde.
Håret er jeg dog ret vild med, fordi det er praktisk og klassisk renæssance.

Sådan ser hun altså ud under rustningen. Den lilla kjole er som sådan meget standard, men hendes fromme personlighed kan sagtens skildres uden et stort kors på maven. 

Efter det store slag er hendes hår selvfølgelig ikke opsat mere, og i dette tilfælde gør det ikke så meget. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv