søndag den 14. februar 2021

C More:

 Dronningerne Afsnit 2: Kristina
Det var egentlig meningen at jeg ville anmelde hele denne serie, men da jeg ikke har tid til at 8 afsnit af ca. 30 min. har jeg kun set det afsnit der faldt mig naturligt og interessant. 
Serien er som sådan godt lavet og jeg ville ønske at jeg havde tid til at gå mere i dybden med svenske dronninger (Når restriktionerne i verden åbnes, skal jeg til Sverige og gå amocca)
men i denne omgang bliver det kun til et afsnit om dronning Kristina.

Jeg har i min anmeldelse af The Girl King skrevet om Kristinas baggrund og regeringstid. Så i denne omgang går jeg mere i dybden med kostumerne. Det er Jessie Lewis Skoglund der "spiller" hovedrollen, selvom der næsten ingen replikker er.

 Det var næsten umuligt at finde billeder fra serien, og man kan ikke screenshotte på C More, så det bliver ikke til så meget men anyway here goes....


Disse to forskellige dragter er tydeligvis inspireret af maleriet af Kristina. 
Det meget maskuline snit og farven gør at Kristina fremstår mere praktisk, end fornem. 
Smukt lavet og meget auntetisk!


Der var ganske få billeder at finde af denne kjole, så det ser lidt falmet ud.
Jeg har valgt at sammenligne billedet med et maleri fra 1600-tallet for at vise sammenhængen.
De meget puffede ærmer er en god detalje og uden dem ville det ligne en balkjole fra en tegnefilm. 
Farven er meget enkel og feminin, men ikke for prangende.
Håret kan man diskutere, men hun er jo også en drenge-pige så det går nok.


Denne kjole er lidt svær at sætte fingeren. Efter sigende er det nederste billede en replica af den oprindelige kjole Kristina bar til sin kroning i 1632 og man kan ikke påstå at de tog kjoler har meget til fælles. Kristina var kendt for sin beskedenhed hvad angik påklædning, men til sin kroning sparede hun ikke på udgifterne. Det har de så valgt at gøre i serien.


Kristina og hendes veninde/elskerinde Ebba Sparre. Kristinas "natkjole" eller chemise er spot on. 

Ebbas... jeg ved ikke helt hvad det er. Ligner en form for kortset... hmmm....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv