tirsdag den 13. april 2021

EMMA (2020)


Flawless Clueless

 


De fleste piger kender chick-flick klassikeren Clueless fra 1995. 

Men det de fleste ikke ved er at den er baseret på Jane Austen klassikeren "Emma". 


Plottet er næsten det samme hvis man skærer det ud i pap:

En ung blond pige der bor i et kæmpe hus med sin velhavende far, der elsker at lege Kirsten giftekniv, men som i virkeligheden ikke aner hvad andre føler eller ønsker, inkl. sig selv. 

Jeg ser filmen for det enkle tøsede plot, kostumerne og den smukke scenografi, der er ikke det store drama, jeg synes mere det er en hygge film, som er visuelt tilfredsstillende. 

Filmen havde som en del af promo en hel håndfuld forskellige "plakater"/reklamer for filmen med hovedrollerne, men jeg har her valgt de tre karakterer der har mest betydning for plottet hvis du spørger mig:

 

Emma Woodhouse/Cher Horowitz: Byens populære pige, der altid ser godt ud, og ved alt om alle, og som af og til tramper andre ned på vejen. Men som har et godt hjerte. 

 (Spillet af Anya Taylor-Joy)


Harriet Smith/Tai Frasier: Den nye naive og slet ikke velhavende pige, som Emma ser som sit projekt. Enten elsker man eller hader hende, fordi hun er så naiv og barnlig. 

(Spillet af Mia Goth)



Mr. Knightley/Josh: 
Jeg måtte ærligt google hvordan han er i familie med Emma (for at være sikker på at de ikke er søskende og det jeg fandt ud af er at han i denne fortolkning er hendes søsters mands bror, altså hendes svoger.) Han diskutere med Emma om alt og han er uenig i hendes indblanding i andres sager, men mener de ting han siger, godt. 

(Spillet af Johnny Flynn)


Og nu til det bedste; kostumer og scenografiiiiiiii:


Kostumer:

En pallet af pastel lækkerier

En superlækker regency kjole i en skøn pink farve, knivskarp og meget smuk.



Jeg mener at denne type kjole kaldes en Trosseau, som kendetegnes ved den høje "bodice" altså snittet som sidder under brystet, og ikke ved hofterne som kjoler fra før det 18-århundrede.


Næsten som en spejling, og så alligevel ikke. 
Fejlfrie næsten koordinerede outfits. 


Denne her film kan noget med hatte...


Som Stewie Griffin sagde: It's Sunday, get noticed! 


Kyser fortjener et comeback! :)))))))))))))))))



Mit nuværende iphone billede, ikke så meget at sige der...



Scenografi:

Beroligende og behagelige billeder

Skær billedet over på midten og du har næsten to symmetriske billeder

Hvis jeg ikke tager meget fejl hedder dette hus Hartfield Hall og det findes også i virkeligheden

Dette maleri er også med i Barry Lyndon og en håndfuld andre film







Denne film er spotless og sygt lækker at se på 🍥



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv