fredag den 10. januar 2020

Top 5 Torsdag

(Jeg beklager at denne top 5 er en dag forsinket)

Blå Kjoler

Eftersom jeg ved juletid rangerede røde kjoler, har jeg valgt en andel royal farve, nemlig blå.
Jeg har samlet mine yndlingskjoler fra film og serier, i både mørkeblå og lyseblå nuancer.


5. Tulip Fever

Relateret billede

Alicia Vikander som Sophia.
 En udemærket 1600-tals kjole. Kavalergangen er dog lidt 1700-tals agtig, med sin firkantede form. Måden perlehårbåndet og øreringene matcher, med de hvide flæser, er meget gennemtænkt, og samtidig meget enkelt og detaljeret.



4. Poldark

Billedresultat for poldark caroline dress blue

Gabriella Wilde som Caroline Enys.
 Jeg vil beskrive denne kjole som dueblå med et gråligt skær. Jeg synes godt om at dragten, handskerne, og sløjfen på hatten matcher uden at blive for meget, fordi farven er så enkel og rolig. 


3. Marie Antoinette


Kirsten Dunst som Marie Antoinette.
 Denne her kjole er inspireret af en "chemise a la reine", som var en meget trendy kjole fra 1700-tallet, gjort populær af netop Marie Antoinette. En typisk kjole af den slags ville normalt være hvid, men eftersom kjolens tone er så lys, kunne man næsten tro at den er hvid, hvilket er en fin fortolkning. Jeg er dog ikke så vild med båndets farve. 


2. The Borgias

 Billedresultat for the borgias blue dress

Joanne Whalley som Vanozza De Cattanei.
 Jeg har før beskrevet denne her type kjole som en "gamurra", en som er en klassisk italiensk renæssance kjolestil. Jeg går ud fra at det broderede mønster er syet på maskine, men det gør ikke så meget, da det er så detaljeret og smukt. Eftersom denne karakter er Pavens elskerinde, er det meget passende at hendes hår er tildækket, selvom det dog kun er delvist.


1. Young Victoria

 Relateret billede

Emily Blunt som dronning Victoria af England.
Jeg vil beskrive denne kjoles farve som "royal blue".
Noget jeg sætter pris på ved en kjole, er når syningen er fuldstændig symmetrisk og ovenikøbet, fremhæver hofterne. kavalergangen viser at vi er i en lidt mere moderne periode, end de andre kjoler jeg har vurderet, dog tænker jeg at det må være koldt at gå rundt med bare skuldre i England. Flæserne er egentlig lidt overflødige, men gør ikke så meget, da de matcher handskerne. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv