fredag den 28. februar 2020

Top 5 Fredag


Renæssance/Middelalder kjoler

Middelalderen varede fra 500-1500 og dernæst kom renæssancen som varede fra 1500-1700 tallet. Begge tidsperioder havde fantastiske modeidealer, som tit blev skabt af kongelige. 
Men der var mange forskellige tolkninger og inspirationer fra hele verden. 

Jeg har derfor samlet mine yndlings kostumer/kjoler fra disse perioder, der har inspireret film og tv-serier. 


5. Pillars of the Earth

Billedresultat for pillars of the earth aliena
Hayley Atwell som Aliena

Denne kjole og kappe er meget hverdagsagtig og middelalderlig, hvilket jeg godt kan lide.
Eftersom denne serie blandt andet handler om byggeriet af en kirke, er denne type tøj og farve meget praktisk for en arbejder. Håret kunne som sådan godt være mere under hætten, ellers er det hele meget præcist, for en ung arbejder i middelalderen. 



4. Merlin

Billedresultat for merlin medieval dress
Angel Coulby som Guinevere

Okay, måske har jeg før nævnt at Merlin er en fantasy-serie osv, men jeg har nu alligevel inkluderet denne kjole, da jeg synes den er "outstanding". Velourstoffet er som sådan ikke helt fra denne tid, men kan dog tilgives på grund af de smukke guld detaljer.



3. The Spanish Princess

Billedresultat for the spanish princess margaret
Alba Galocha som Joanna af Castile

Denne kjole er en typisk spansk tolkning af kjoletypen kaldet Gamurra. 
Denne type kjole kendetegnes af det smalle bryst og det lange skørt. 
Denne kjole er overordnet meget elegant og smagfuld, det eneste der irritere mig lidt, er det rodede og flagrende hår...



2. The White Queen

Billedresultat for the white queen isabel
Amanda Hale som Margaret Beaufort

Jeg kan godt lide denne kjole fordi den så enkel. 
Den er lige ud ad landevejen og ikke for opsigtsvækkende. 
Trods enkelheden, er skørtet tydeligvis meget langt og dækkende hvilket viser at denne karakter er meget from og respektabel. Ærmerne er prikken over i'et, og kjolen ville ligne et forklæde uden dem. 

1. Knightfall

Olivia Ross som dronning Joan af Navarre

Denne kjole er en tydelig repræsentation af det franske kongedømme.
Den gyldne "figur" der er mønstret på venstre side, kaldes "fransk lilje" der typisk forbindes med franske kongers våbenskjolde. Liljen symboliserer blandt andet renhed og jomfruelighed, hvilket er lidt ironisk, eftersom denne karakter tydeligvis er gravid. 
Som jeg før har nævnt bør håret i denne tid være tildækket, og man må sige at de i denne sammenhæng har gjort det godt. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv