tirsdag den 15. juni 2021

Ammonite

Et eksplicit periode drama

 
Kender du det når man ser en film med sine forældre/familie og der pludselig kommer en scene hvor der opstår noget semi-erotisk eller seksuelt og det bare bliver super akavet? 
sådan havde jeg det lidt med denne her film. 

Jeg er virkelig for LGBTQ+ (osv) bevægelsen og det den står for, og jo jo lesbiske på film kan også være flot og romantisk, men at se to kvinder lave (næsten) full frontal cunnilingus (flere gange) på en storskærm (jeg så den i biografen) kan det virke en smule overflødigt og til tider grænseoverskridende. Jovist er den vurderet med en aldersgrænse fra 15 og op, men jeg tror ikke at hvis jeg var 15 år, at jeg havde brug for at se queening (slå det op hvis du vil) i en spillefilm. Og nej det er ikke fordi jeg synes det er klamt eller upassende, men jeg synes den diskrete tilgang hvor vores to hovedroller (Kate Winslet og Soairse Ronan) måske berør hinanden tilfældigt eller kommer tæt på hinanden gradvist, er meget mere interessant at se på. Og nej der kommer ikke billeder af det her på bloggen, det må du selv finde ;). 

Da det er blevet sagt så synes jeg det er en rigtig fin historie om en kvinde der har brugt omkring 20 år af sit liv på at samle fossiler ved vandet (bla. ammonitter) og tage sig af sin gamle svage mor. Da der så kommer en forsker til den lille by, der gerne vil købe? finde? (aner det ikke) fossiler med Mary's (Kate Winslet) hjælp, har han sin unge og meget stille kone Charlotte (Soairse Ronan) med. Ham den nye fella skal rejse til en anden by, og fordi Charlotte er syg må hun blive hos Mary, som skal tage sig af hende, selvom hun ikke rigtig har tid til det. 

Men efter de begynder at bruge en del tid sammen, og Charlotte lære om hvordan Mary Arbejder ved vandet, lære hun også om hvordan Mary arbejder i soveværelset, og så kan du tænke lidt over den. 

Men de lever også i to verdener, og det forhindrer forholdet på længere sigt. 

Man kan tydeligt se på kostumerne af Michael O'Connor (The Duchess, Jane Eyre 2011) at de er miles apart.

Charlotte er altid iført skræddersyede dragter og kjoler i alle mulige mønstre der er enormt upraktiske på stranden. Mary har almindeligt og diskret tøj på, og hun går ikke op i om hvorvidt hun bliver snavset eller våd. 

Charlotte har fået syet en kjole til Mary, som matcher den sløjfe hun har på sin egen kjole.
Hvis rød symboliserer Mary, har Charlotte en lille del af hende på brystet. 

Mary er trukket i arbejdstøjet, mens Charlotte kun har lange kjoler og kyser til at kravle på klipper i. 

Selvom denne dragt ligner en sørgedragt, synes jeg alligevel at den er fuldstændig perfekt og spot on i forhold til moden i 1840. Se eksemplerne herunder: 
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv